الکتروموتور ضد انفجار چیست

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

الکتروموتور ضد انفجار یا همان الکتروموتور EX نوعی موتور الکتریکی می باشد که علاوه بر درجه حفاظت بالا در برابر ورود اجسام و ذرات جامد خارجی و همچنین در مقابل ورود قطرات آب به داخل آن (که به درجه حفاظت IP معروف است)، دارای ویژگی مهم دیگری نیز می باشد .

 

و آن اینکه در صورت ایجاد جرقه یا شعله به هر دلیلی درون آن، و در نتیجه بروز انفجار در داخل آنها به دلیل وجود گاز، قادر باشند فشار حاصل از این انفجار را تحمل کرده و از سرایت شعله به محیط اطراف جلوگیری نمایند و سبب بروز آتش سوزی و یا انفجار در محیط نشوند.

 

الکتروموتور ضد انفجار معمولا در تاسیساتی بکار میرود که با گاز ها و یا غبار های قابل اشتعال سر و کار دارند. گاز های قابل اشتعال معمولا از خانواده هیدروکربن ها هستند و غبار قابل اشتعال معمولا غبار زغال سنگ است. الکتروموتور ضد انفجار زیمنس ، الکتروموتور ضد انفجار ABB، الکتروموتور ضد انفجار وگ و الکتروموتور ضد انفجار لوهر از بهترین ، باکیفیت ترین و کاربردی ترین برندها که در صنایع مختلف ایران مورد استفاده قرا

ر می گیرد.

 

کلیه صنایع پیشرفته مانند پالایشگاهها و پتروشیمی ها از دو استاندارد بسیار مهم برای قابلیت اطمینان و کارایی موتورها استفاده می کنند . این دو استاندارد توسط شرکت نفت آمریکا تنظیم شده اند و نام آنها عبارتند از

API 541 4th Edition    ,  API 547

 

 

این دو استاندارد برای موتورهایی است که در شرایط اضطراری حساس و پرخطر کار می کنند .

در استاندارد IEC 60079-8 بیشترین دمای مجاز بدنه الکتروموتور ضد انفجار به شش گروه تقسیم بندی شده و با حروف T1 تا T6 مشخص شده است. حروف مزبور که کلاس حرارتی (TEMPERATURE CLASS) نامیده می شوند باید همراه با درجه حفاظت بدنه بر روی پلاک الکتروموتور ضد انفجار ثبت گردد.

کلاس حرارتی حداکثر درجه حرارت بدنه
T1 ۴۵۰
T2 ۳۰۰
T3 ۲۰۰
T4 ۱۳۵
T5 ۱۰۰
T6 ۸۵

 

 

 

به منظور دریافت مشاوره، آگاهی از لیست قیمت و سفارش محصولات با مشاورین و کارشناسان شرکت گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان تماس حاصل فرمایید.

 

۸۸۸۴۳۷۷۲ –  ۸۸۸۲۰۰۸۹ –۰۲۱

 

فکس :  ۸۸۸۲۳۰۱۵ –۰۲۱

 

در اسرع وقت پاسخگو هستیم.

 

https://www.gozargah.biz

مطالب مرتبط