سقف کاذب چیست ؟ انواع مختلف سقف و دیوار کاذب کدامند؟ مدلهای جذاب سقف کاذب

سقف کاذب | سقف و دیوار کاذب | دیوار کاذب

سقف کاذب چیست؟

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و صنعت مد و دکوراسیون در ساختمان تغییرات بسیار زیادی در نحوه ساخت و دکوراسیون ساختمان ایجاد شد که باعث جذابیت و زیباتر شدن فضاهای داخلی ساختمانها گردید. یکی از این تغییرات که باعث ایجاد طرح های جذاب و زیبا در سقف ساختمان گردید سقف کاذب میباشد. سقف ساختمان یکی از اجزای فضاهای داخلی ساختمان است که میتوانید به وسیله آن تغییرات زیادی را در دکوراسیون منزل خود ایجاد کنید. اگر شما هم از فضای داخلی اتاق های تان خسته شده اید و نیاز به یک تغییر اساسی با هزینه کم و سریع دارید می توانید سقف خانه های تان را تغییر دهید . یکی دیگر از قسمت های فضای داخلی ساختمانها دیوارهای داخلی ساختمان است که می توانید با استفاده از دیوار کاذب تغییرات زیبایی را در داخل ساختمان خود ایجاد کنید.

یکی از شرکت های فعال و متخصص د ر این زمینه گروه معماری دکورساز است . گروه معماری دکورساز آمادگی اجرا و ساخت انواع مختلف سقف کاذب و دیوار کاذب را با کادری حرفه ای و تخصصی برای شما عزیزان در سراسر ایران داراست. اگر شما نیز دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد سقف کاذب و دیوار کاذب به دست بیاورید با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا شما را با انواع مختلف سقف کاذب و دیوار کاذب و همچنین انواع طرح های آن ها اشنا کنیم.

 

سقف کاذب

سقف کاذب

سقف کاذب کناف چیست؟

سقف های کاذب کناف نوعی از صفحات روکش دار گچی هستند که گاها با روکش های چوبی و .. نمای زیبایی به دیوار و سقف در دکوراسیون داخلی منزل می بخشند.

کناف نوعی صفحه روکش دار گچی (Dry Wall) است که توسط شرکت کناف تولید می شود . کناف بیش از ۸۰ سال است که در صنایع ساختمانی فعالیت دارد . این شرکت توسط برادران کناف (کارل و آنفوس کناف) در سال ۱۹۳۲ بنیان گزاری شد . در حال حاضر شرکت کناف یکی از شرکتهای بین المللی در صنایع ساختمان می باشد.

سقف ها و دیوارهای جداکننده (تیغه) کناف سازه های فلزی یکپارچه گالوانیزه هستند که صفحات روکش دار گچی و سیمانی بر روی آنها پیچ می شوند . درز بین صفحات با بتونه درزگیری پر شده و سطوح صاف به وجود آمده رنگ آمیزی می شوند .

 

اجرای سقف کاذب

اجرای سقف کاذب

این نوع دیوار در مقایسه با دیوارهای سنتی حدود ده تا پانزده برابر سبک تر است. لذا با کاهش بار مرده ساختمان ، تاثیر نیروی زلزله بر ساختمان کمتر می شود . در صورت تخریب ساختمان ، به علت سبکی سیستم کناف ، خطر جانی برای ساکنان به مقدار قابل ملاحظه ای کمتر خواهد بود .

شاید قصد داشته باشید برای منزل، دفتر کار، مغازه تان و یا هر فضای دیگری، سقف کاذب استفاده کنید و چه انتخابی بهتر از کناف برای سقف کاذب. در واقع سقف های کناف دارای مزیت های بسیار زیادی هستند که هر کسی را مجاب می کند برای سقف از کناف استفاده نماید.

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای طراحی سقف کاذب خانه های تان انجام دهید این است که آن ها را رنگ آمیزی کنید . نقاشی ساختمان .شاید به نظرتان ساده باشد اما همین کار ساده می تواند یک تغییر زیبا را در فضای خانه تان به وجود آورد . دقت داشته باشید رنگی را که انتخاب می کنید رنگ جذابی باشد شما می توانید از چندین رنگ نیز استفاده کنید با انجام این کار سقف های رنگی نیز خواهید داشت .
اگر می خواهید هماهنگی بین عناصر موجود در اتاق نیز وجود داشته باشید می توانید از رنگ های روتختی یا فرش خانه تان نیز کمک بگیرید .

درصورتی که می خواهید تغییرات بیش تری را اعمال کنید می توانید از سقف های کاذب استفاده نمایید . با این کار شما چهره اتاق تان را دگرگون خواهید ساخت . به خصوص این که در طراحی این نوع سقف کاذب ها از نورپردازی نیز استفاده کنید کار فوق العاده ای را انجام خواهید داد .
شما با انجام نورپردازی می توانید سقفی زیبا را برای اتاق تان بسازید .
ترکیب نور و رنگ می تواند تأثیر متفاوتی را در فضای اتاق تان به وجود آورد .

 

نور پردازی سقف کاذب

نور پردازی سقف کاذب

شما با گذاشتن سقف کاذب کناف در قسمت بالایی کانترآشپزخانه تان هم چنین گذاشتن نورمخفی فضای آن منطقه را ملایم و دل نشین سازید .
طراحان معتقدند که طراحی سقف کاذب با هماهنگی فضاها و هم چنین طراحی کف می تواند تأثیر فضا را چندین برابر سازد .
هم چنین شما می توانید سقف تان را پتینه کاری کنید در صورتی که این کار به صورت حرفه ای انجام شود می تواند تغییرات زیادی را در دکوراسیون خانه تان به وجود آورد . یادتان باشید برای تغییر در سقف کاذب نیاز به هزینه های گزاف نیست شما با برخی وسایل دور ریختی تان نیز می توانید تغییرات بسیار جالبی را ایجاد کنید .

 

نقش نورپردازی سقف کاذب در دکوراسیون داخلی خانه ها چگونه است؟

همه ما می دانیم که نورپردازی نقش بسیار مهمی در طراحی دکوراسیون داخلی خانه ها دارد . هر عنصری که در خانه نورپردازی گردد می تواند ظاهری خاص به آن وسیله ببخشد و آن را بسیار جذاب کند این عناصر می تواند هر چیزی باشد اما ما در این مطلب به بحث نورپردازی سقف کاذب خواهیم پرداخت و نقش آن را در طراحی دکوراسیون داخلی مورد بررسی قرار می دهیم بنابراین تا انتهای این مطلب با ما باشید.

نورپردازی در قسمت گچبری های سقف کاذب
زمانی که می خواهید سقف کاذب خانه تان را نورپردازی کنید باید به این موضوع دقت داشته باشید که روی سقف شما چه عناصری قرار گرفته است و با استفاده از آن ها نورپردازی های خلاقانه تری را داشته باشید . برای مثال گچبری ها می توانند بهترین راهنما برای انجام نورپردازی های سقف کاذب شما باشند. به خصوص اگر سقف خانه تان دارای تزئیناتی به سبک کلاسیک باشد نورپردازی در این گچبری ها به لوکس شدن سقف تان بسیار کمک خواهد کرد .

نورپردازی سقف کاذب
سقف های کاذب امروزه به شکل ها و طرح های مختلفی طراحی می شوند و توانسته اند کمک زیادی به طراحی دکوراسیون داخلی خانه ها کنند . از جمله جذابیت هایی که سقف کاذب دارد این است که می توانند نورپردازی های زیبایی را به دکوراسیون داخلی خانه ها بیاورند .

امکان دارد که سقف کاذب خانه تان دارای الوارهای چوبی باشد . شما می توانید از این الوارها کمک بگیرید و فضای میانی آن ها را نورپردازی کنید . با انجام این کار سقف کاذب خانه ی شما در روز و شب دو چهره متفاوتی را به خود خواهد گرفت .

شاید شما بخواهید برای نورپردازی سقف کاذب خانه تان از چندین منابع نوری استفاده کنید . با این کار شما می توانید جذابیت زیادی به سقف کاذب خانه تان ببخشید . البته این کار کاملا سلیقه ای می باشد و شما می توانید از منابع نوری خطی ، نقطه ای و یا موضعی استفاده کنید .

سقف کاذب
یکی از منابع نوری که شما می توانید از آن برای نورپردازی سقف کاذب خانه های تان استفاده کنید لوسترها می باشند . شما از لوسترها علاوه بر نورپردازی می توانید در طراحی دکوراسیون داخلی نیز کمک بگیرید .
بعضی از معماران و طراحان طرحی را برروی سقف کاذب ایجاد می کنند و بعدها از آن به عنوان جایی برای نورپردازی استفاده نمایند.
امروزه از سقف های کشسان نیز استفاده می شود. تنوع طرح و نقش در این نوع سقف ها بسیار زیاد می باشد از این نوع سقف ها در طراحی و نورپردازی بسیار استفاده می شود.

سقف کاذب می‌تواند به‌صورت گچی، چوبی، فلزات رنگین، پی‌وی‌سی، شیشه‌ای، آهنی، ورق‌های فلزی روکش‌دار، آلومینیومی، کامپوزیت و غیره نصب شود که در هر صورت قابلیت اجرا به‌صورت واحد و یا با هم را داراست. حضور سقف کاذب در ساختمان، دغدغهٔ پوشش و مخفی نگه داشتن عوامل زیر سقف را از بین می‌برد، و این، یکی از ویژگی‌های این رشتهٔ ساختمانی نیز هست.

 

سقف کاذب چه مزایایی دارد؟

سقف کاذب در مواردی که ذکر می‌شود قابلیت خود را بروز می‌دهد: پوشش تأسیسات زیر سقف اصلی، آکوستیک کردن فضا، ایجاد حجم‌ها دکوراتیو، هدایت و جلوگیری از اتلاف دما و رطوبت، نورپردازی مناسب با شرایط کار و زندگی و… پوشاندن، مهم‌ترین کارکرد سقف کاذب است، در کنار پوشش، کارکرد دکوراتیو و نورپردازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

 

اجرای سقف کاذب

 

انواع سقف کاذب

سقف کاذب با رابیتس و اندود
این سقف پرکاربردترین نوع سقف کاذب می باشد. رابیتس ورق فولادی مشبکی است که با مفتول یا سیم آرماتور بندی به شبکه فرعی متصل می شود. ویژگی مهم رابیتس آن است که اکثر ملات ها به آن می چسبند و ترک برنمی دارند. رابیتس در دو نوع مسطح و برجسته ساخته می شود . نوع مسطح در دهانه های کوچک و نوع برجسته در دهانه های بزرگتر بکار می رود ، برای اندودکاری روی کانال های کولر و تأسیسات نیز از رابیتس استفاده می شود.

سقف کاذب چوبی
در این نوع سقف‌، قبل از اجرای لمبه کوبی‌، دور سقف با چهار تراش چوبی مناسب کلاف کشی و تراز ‌می‌شود‌. شبکه اصلی این نوع سقف از فولاد یا چهار تراش و شبکه فرعی آن چوبی است‌. لمبه‌های چوبی از جنس چوب نراد خارجی‌ (روسی یا مشابه آن) هستند‌.

سقف کاذب ترکیبی
اجراء چند نوع سقف کاذب در کنار هم و در قالب یک طرح هندسی منظم یا نامنظم همراه با شکست و اختلاف سطح را سقف کاذب ترکیبی گویند. برای اجرای این سقف‌ها‌، طرحی متناسب با سازه‌های سقف کاذب الزامی است‌. بنابراین می‌توان با استفاده از نورپردازی و گونه‌های مختلفی از چراغ‌ها جلوه‌های خاصی را به‌ وجود آورد‌. برای اجرای این سقف‌، ابتدا زیر سازی مناسبی را ایجاد می‌کنند‌، که می‌تواند با آهن کشی و یا بدون آن باشد‌. سقف کاذب ترکیبی‌ معمولا”‌در فضاهای وسیع اجرا می‌شود چون جلوه زیباتری پیدا می‌کند.

سقف کاذب آکوستیک
آکوستیک نوعی ایزولاسیون صوتی است، که با مصالح مختلف نظیر پارچه چین دار، پلاک های گچی، پلاک های چوبی یا ورقه های مقوایی فشرده سفید رنگ و سوراخدار ساخته شده و در مکان هایی مانند سالنهای سخنرانی، سینما و … که باید از انعکاس صوت جلوگیری شود استفاده می شود.

سقف کاذب پی وی سی
نوع دیگر از سقف کاذب که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد سقف کاذب پی وی سی است جنس این دسته از سقف های کاذب پی وی سی می باشد که زیبایی بی نظیری را به محیط می بخشد.

سقف کاذب پیش ساخته گچی‌، کناف
ساختار کلی سیستم‌های ساخت و ساز خشک شامل صفحات روکش دار گچی (یا سیمانی) و مقاطع فولادی گالوانیزه است که این صفحات به عنوان پوشش و پروفیل‌های به عنوان زیرسازی عمل می‌نماید.

مزایا‌ی دیگر سقف کاذب

سهولت،‌سرعت و دقت بالا در اجرا
ایمنی در برابر زلزله و حریق
خواص عایق بندی حرارتی‌، صوتی و رطوبتی
و تمهیدات و نگهداری آسان موجب شده است که امروزه سیستم‌های ساخت و ساز خشک به عنوان جایگزین روش‌های منسوخ سنتی (بنایی) در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار گیرند.

 

بگذارید کمی هم در مورد دیوار کاذب و انواع مختلف آن صحبت کنیم و تصاویری از این نوع دیوار برای شما ارایه دهیم.

یکی دیگر از المان های پرکاربرد در صنعت ساختمان دیوار کاذب می باشد دیوار کاذب انواع مختلفی دارد که در زیر به آن اشاره شده است:
دیوار کاذب پارتیشن ( جدا کننده ) ، دیوار کاذب پوششی ( لاینینگ )،دیوار کاذب آکوستیک ( با عایق های پشم سنگ و پلی استایرن ) ،دیوار کاذب دکوراتیو ،جنس آن ها نیز میتواند از شیشه ،چوب و… باشد.

دیوار کاذب

دیوار کاذب

انواع دیوار کاذب

دیوار کاذب پارتیشن

در این نوع پارتیشن و دیوارها می توان به جای MDF از پلی وود ، پی وی سی ، گلازول و سایر انواع پوشش ها استفاده نمود.
دیوار کاذب پارتیشن،دیوارهای غیر باربری هستند که برای تقسیم فضاهای داخلی ساختمان استفاده می شوند. این ساختار شامل قابهای فولادی سبک ساخته شده با مقاطع U و C بوده که صفحات روکش دار گچی در یک یا چند لایه، به وسیله پیچ مخصوص بر روی آنها نصب می شوند. درزهای میان این صفحات به وسیله نوار و بتونه مخصوص درزگیری شده، به نحوی که در انتهای کار، سطحی یکپارچه و بدون درز که قابلیت رنگ آمیزی و کاشی کاری یا هرنوع پوشش نهایی دیگری خواهد داشت، حاصل می گردد. کاربرد این نوع دیوار در دیوارهای داخلی ساختمان و پارتیشن بندی فضاهای داخلی و نمایشگاهی است ونتیجه کار بسیار زیبا و دلنشین خواهد بود. داخل دیواره ها می تواند با عایق صوتی و حرارتی پلی استایرین پر شود.

دیوار کاذب پارتیشن

دیوار کاذب پارتیشن

دیوار کاذب پوششی ( لاینینگ )

در دیوار کاذب پوششی بنا به نوع عملکرد می توان از انواع صفحات روکش دار گچی استفاده کرد. این صفحات بر روی پروفیل های سبکی با مقطع C و L نصب می شود. و عایق های صوتی و حرارتی و همچنین شریان های تأسیساتی را در خود جای میدهند.این ساختار بر روی دیوارهایی با شرایط متفاوت قابل اجرا است و در حالت عادی نیازی به آماده سازی سطح زیرین نمی باشد ولی در ساختمان هایی با معیارهای فنی بالا جهت افزایش کیفیت اجرا بهتر است سطح دیوار اصلی از اثرات عوامل مضر نظیر کپک، چربی و روغن پاک شود.
درز این صفحات پس از نصب با بتونه و نوار درزگیر کناف درزگیری شده و در صورت نیاز به سطح تمام شده بسیار صاف بهتر است ۲ تا ۵ میلیمتر پوشش های مخصوص کناف بر روی این صفحات اجرا شود.

محدودیت ها:
درشرایط محیطی زیر استفاده از صفحات روکش دار گچی توصیه نمی گردد:
• دمای بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد که باعث تغییر حات و نقصان در عملکرد صفحات می شود.
• رطوبت مداوم بیش از ۶۰% و ۹۵% برای صفحات نوع MR
مراحل نصب:
۱- نصب نبش سقف
۲- تعیین موقعیت نبشی با توجه به نبش سقف به وسیله تراز
۳- نصب قطعات سازه‏ ای اتصال به دیوار
۴- اتصال سازه F47 به قطعه اتصال دیوار بوسیله پیچ اتصال سازه کناف
۵- خم کردن بخش های بیرون زده از سازه اتصال به دیوار به سمت داخل دیوار
۶- نصب صفحات روکش دار گچی بر روی زیر سازی فلزی

دیوار کاذب دکوراتیو

همانطور که میدانید در ساختمان سازی سنتی از آجر، سیمان، گچ و خاک و گچ سفید برای ساخت یک دیوار ساده استفاده میشود. معایب این روش وزن بسیار زیاد سازه است همچنین در صورت وقوع زلزله اینگونه دیوارها در مقابل لرزش ها فوق العاده ضعیف بوده و بعد از ترک خوردن به صورت اوار خراب میشود و باعث صدمه به ساکنین میشود.همچنین اینگونه دیوار ها فضای بسیار زیادی را اشغال میکند و هیچ گونه انعطافی برای طراحی از نظر زیبایی ندارد.
ولی استفاده از دیوار های کاذب دکوراتیو با وزن بسیار سبک تر برای ساختمان از نظر مقاومت در برابر زلزله و عدم صدمه به ساکنین در صورت خراب شدن به دلیل وزن سبک برتری چشم گیری نسبت به دیگر روش های دیوار کشی دارد.همچنین با عایق بودن بسیار بالا مانع از ورود و خروج گرما و یا صدامیشود.همچنین دیوار های کاذب دکوراتیو با داشتن فضای خالی جهت عبور تاسیسات ساختمانی ایده ال میباشد.

 

اجرای دیوار کاذب

اجرای دیوار کاذب

 

 

گروه معماری دکورساز با داشتن سالها تجربه و سابقه در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی و ساخت و اجرای انواع دیوار کاذب و سقف کاذب آمادگی اجرای انواع مختلف دیوار و سقف کاذب در طرح های جدید را با کادری حرفه ای و تخصصی در سراسر کشور داراست. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیوار و سقف کاذب و قیمت ها می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید و از مشاوره همکاران ما در گروه معماری دکورساز بهره ببرید.

۰۲۱-۲۲۸۶۲۶۷۵ – ۰۲۱-۸۸۶۶۲۴۱۷

۰۹۱۲۰۹۲۱۴۳۰ – ۰۹۱۲۲۲۰۶۸۳۲

 

برای مشاهده انواع مختلف طرح های سقف کاذب و همچنین مشاهده پروژه های انجام شده سقف کاذب دکورساز بر روی تصویر پایین کلیک کنید.

سقف کاذب

منبع : گروه معماری دکورساز www.dekorsaz.com

مطالب مرتبط