شتابدهنده ها و نقش آن در موفقیت کسب‌وکارهای نوپا

شتابدهنده ها و نقش آن در موفقیت کسب‌وکارهای نوپا

از میان این مراکز می‌خواهیم سری بزنیم به یکی از آن‌ها به نام “شتابدهنده”؛ یک شتابدهنده با ساختار درست، می‌تواند گروه های مختلفی از بنیان‌گذاران، سهام‌داران و منتورهای استارتاپی را دور هم جمع کرده و باعث شکل‌گیری یک ارتباط مؤثر میان آن‌ها شود. دقیقا یکی از جنبه‌های کلیدی در شتابدهنده ها منتورها و مربیان آن هستند. منتورها از آن جهت اهمیت دارند که دانش و شبکه ارتباطی حاصل تجربیات خود را به تیم ها انتقال می‌دهند؛ به عبارتی، در شکست و موفقیت استارتاپ‌ها به شدت تاثیرگذار هستند.

و اما در این دوران کرونا، حضور در بسیاری از این مراکز به شدت دشوار و خطرناک شده است. به همین دلیل، در این دوران شتابدهنده‌های مجازی و آنلاین شکل گرفته‌اند؛ شتابدهنده‌هایی که بدون محدودیت زمانی و جغرافیایی می‌توانند خدمات پیش شتابدهی و شتابدهی آنلاین ارائه دهند. یعنی دیگر افراد برای شرکت در این دوره‌های آموزشی قرار نیست تا زمان اعلام فراخوان جذب صبر کنند. یکی از این شتابدهنده‌های آنلاین که توانسته در ایران عملکرد خوبی از خود نشان دهد، شتابدهنده مجازی وینوهاب است.

شتابدهنده ها و نقش آن در موفقیت کسب‌وکارهای نوپا

موفقیت کسب‌وکارهای نوپا

یک جوان ۲۲ ساله را در نظر بگیرید. او به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده و با استفاده از مدرک تحصیلی خود قصد دارد فعالیت خود در بازار کار را آغاز کند اما مسئله به همین سادگی‌ها هم نیست؛ این روزها که خیلی از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به پیدا کردن یک کار خوب در بازار کار امیدی ندارند، کارآفرینی و راه انداختن یک کسب‌وکار شخصی از هر زمان دیگری داغ‌تر شده است. از طرفی، تجربه نشان داده که این کار به رشد اقتصاد کشورها هم کمک کرده است؛ و خب این باعث شده که فضاها و شرکت‌هایی برای تسهیل این مسیر برای کارآفرینان شکل بگیرند؛ مثل مراکز رشد، مراکز شتابدهی و شتابدهنده‌ها، سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VC)، سرمایه‌گذاران خطرپذیر شرکتی (CVC)، سرمایه گذاران نیک‌اندیش یا فرشته (Angel)، پارک‌های علم و فناوری، تسهیل‌کنندگان کسب‌وکار، کارخانه‌های نوآوری، FabLab و غیره، این مراکز می‌توانند از صفر تا صد کارآفرین و تیم استارتاپی‌اش را برای امور بیزینسی آماده کنند؛ این مراکز، محلی برای حضور و اجتماع استارتارتاپ ها هستند و وظیفه اکثر آن‌ها راه‌اندازی و حمایت از این استارتاپ ها می‌باشد. نکته قابل تامل تمایز میان استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط است؛ SME  ها (small and medium enterprises) با توجه به سایز و اندازه‌ی شرکت تعریف می‌شوند در حالی‌که تعریف استارتاپ اصولاً باتوجه به رویکرد و چشم‌انداز مجموعه ها انجام می‌شود؛ به عبارتی دیگر، واژه استارتاپ عموماً حول محور کسب و کارهایی که با تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارند شکل گرفته است.

SMEچیست

اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به این موضوع داشته باشیم، می‌تواتیم به تعریف کمیسیون اروپا از  SME که بر اساس تعداد نیرو و ترازنامه در نظر گرفته شده است، اشاره کنیم. طبق این تعریف، شرکت کوچک شرکتی است با کمتر از ۵۰ کارمند و گردش مالی کمتر از ۱۰ میلیون یورو؛ شرکت متوسط شرکتی با ۲۵۰ کارمند یا کمتر و گردش مالی کمتر از ۵۰ میلیون یورو. طی یک بررسی مشخص شده است كه SME ها حدودا ۹۹٪ شركت‌ها را در اتحاديه اروپا تشكيل مي دهند.
حال بیایید نگاهی به تعریف وزارت صنایع و معادن و وزارت جهادکشاورزی در ایران بپردازیم که بر اساس آن SME  ها عبارتند از تشکیلات اقتصادی خدماتی و صنعتی منطقه‌ای با کمتر از ۵۰ نفر کارمند. بانک مرکزی ایران فقط مؤسسات دارای کمتر از ۱۰ نفر کارمند را به عنوان SME تعریف می‌کند و اداره آمار ایران فقط بنگاه‌های با کمتر از ۱۰ نفر کارمند را به عنوان SME در نظر گرفته است. این در حالی است که تمام انواع دیگر بنگاه‌ها را به عنوان مؤسسات تولیدی بزرگ شناخته می‌شوند.

استارتاپ

Forbes  در سال ۲۰۱۳ تحقیقاتی را با طرح این سوال کلیدی که استارت آپ چیست انجام داد که در نهایت به این نتیجه منجر شد که “استارتاپ یک نوع تفکر و ذهنیت برای ایجاد مسیر جدیدی حول ارزش‌آفرینی بوده و ارتباطی با سن مجموعه و اندازه‌ی آن ندارد.” به گفته پال گراهام بنیانگذار Y combinator یک تیم استارتاپی می‌تواند ۵ سال سابقه داشته باشد ولی عموماً اکثر استارتاپ‌ها کمتر از ۱۰ سال قدمت دارند؛ و واژه استارتاپ هیچ ارتباطی با عمر یک شرکت ندارد!

در این مدل شتابدهنده‌ها می‌توانید در مرحله پیش شتابدهی، نمونه قابل پذیرشی از محصول خود بسازید؛ نمونه‌ای که سرمایه‌گذاران عضو وینوهاب به استارتاپ و محصول شما از خود علاقه نشان بدهند و با این کار می‌توانید جذب سرمایه کرده و وارد مرحله شتابدهی شوید.

کارآفرینی

و اما می دانیم که کارآفرینی مسیر آسانی نیست و برای رسیدن به مقصد نهایی تلاش زیادی می‌طلباند اما فراموش نکنید که در این مسیر مراکز زیادی هستند که می‌توانند از شما حمایت کنند. وینوهاب به عنوان یک شتابدهنده آنلاین می‌تواند به کسب و کارهای نوپا در راستای رشد و توسعه به آن‌ها کمک کند. به عبارتی، استارتاپ ها می‌توانند با استفاده از وینوهاب در هر زمان و هر مکان از خدمات شتابدهی و پیش شتابدهی برخوردار شده و در مسیر رشد و موفقیت خود و تیم‌شان حرکت کنند.

 

مطالب مرتبط