چگونه تیپ شخصیت MBTI شما بر درآمد شما تاثیر می‌گذارد؟

چگونه تیپ شخصیت MBTI شما بر درآمد شما تاثیر می‌گذارد؟

 

شخصیت شناسی به روش MBTI به نحوه عملکرد افراد در جامعه می پردازد. یکی از سوالاتی که شخصیت شناسان همواره به دنبال آن بوده اند، اینست که آیا بین شخصیت MBTI افراد و درآمد آن ها رابطه ای وجود دارد یا خیر؟ بدین معنی که آیا شخصیت افراد می‌تواند درآمد آنها را در آینده پیش بینی کند؟ آیا افرادی با تیپ شخصیتی خاص پولساز ترند؟ احتمالاً به خوبی می‌دانید که درآمد افراد به میزان تحصیلات و تجربه آن ها بستگی دارد. اما یک قطعه بزرگ از میزان درآمدزایی افراد وجود دارد که ممکن است از آن غافل شویم و آن نوع شخصیت افراد است. شخصیت افراد صفاتی هستند که فرد با آنها به دنیا آمده است و می‌تواند بیش از آنچه انتظار می رود، درآمد فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

در این مقاله می‌خواهیم به ارتباط بین شخصیت افراد بر اساس شخصیت شناسی MBTI  یا همان ام بی تی آی تست و میزان درآمد زایی آنها بپردازیم.

لینک تست MBTI

ممکن است این موارد را تا به حال در مجامع عمومی نشنیده باشید ولی در حقیقت، مطالعات متعددی نشان داده اند که چگونه ویژگی های شخصیتی می تواند بر درآمد افراد تأثیر بگذارد. به عنوان مثال در مطالعه‌ای نشان داده شده است که اگر افراد برونگرا و هدف‌گرا باشند، موفقیت شغلی بیشتری را کسب می کنند و حقوق بیشتری را میگیرند. باید بدانید که بیشتر مطالعات آکادمیک در دانشگاهها مبتنی بر پنج الگوی بزرگ شخصیت یا Big Five انجام شده است که افراد عادی با آن آشنایی ندارند.( تست نئو  براساس این الگو ایجاد شده است که در سایت تست و تایپ نمونه کامل آن در اختیار شما می‌باشد.) اما ما در این مقاله قصد داریم نتایج تحقیقی در خصوص میزان تاثیر تیپ شخصیتی بر درآمدزایی افراد را ارائه دهیم که به روش شخصیت شناسی مایرز و بریگز  یا همان تست MBTI است که بیشتر افراد با آن آشنا هستند. سوال اصلی ما در این مقاله این است که آیا بسته به اینکه کدام یک از این ۱۶ نوع تیپ شخصیت MBTI باشید، ممکن است درآمد شما تغییر کند؟

نگاهی به تحقیق انجام شده در خصوص تیپ های شخصیتی MBTI و درآمد آن ها

برای این پژوهش از نرم افزار آنلاین ارزیابی شخصیت TypeFinder® برای جمع آوری داده های شخصیتی استفاده شده  است و نظرسنجی را ۷۲۳۳۱ نفر از پاسخ دهندگان که داوطلبانه اطلاعاتی در مورد درآمد ، وضعیت اشتغال و سایر داده های مرتبط با شغلی در اختیار این سایت قرار دادند، تشکیل داده است

برای تجزیه و تحلیل ارتباط بین نوع شخصیت و درآمد ، ابتدا درآمد متوسط را برای هر یک از ۱۶ نوع تیپ شخصیتی MBTI ارزیابی کردیم.

همانطور که مشاهده می کنید اختلافات چشمگیر است. بین بالاترین درآمد ( ENTJ ها، با متوسط درآمد ۵۹،۹۹۳ دلار ) و کمترین درآمد ( با عرض پوزش از INFP ها! متوسط درآمد ۳۳،۷۳۶ دلار ) بیش از ۲۶۰۰۰ دلار تفاوت داشته است. ما می توانیم ببینیم که به طور کلی ، برونگرایی و تصمیم گیری تفکری برای کسب درآمد بیشتر ، موثرتر به نظر می‌رسند.

اگر نگاه متفاوتی به داده ها داشته باشیم، و درصد هر نوع تیپ شخصیتی MBTI که در دسته افراد با درآمد بسیار بالا (۱۵۰،۰۰۰ دلار و بالاتر) قرار دهیم باز هم افراد دارای تیپ شخصیتی تفکری و برونگرا مجدداً در رده‌های بالای درآمد هستند، البته به همراه INTJ که یک تیپ درونگرا است.

 

 

درآمد براساس ترجیحات شخصیتی MBTI

چرا برخی از انواع بیشتر از سایرین درآمد کسب می‌کنند؟ با نگاهی به هشت ترجیح شخصیتی MBTI که انواع تیپ‌های شخصیت MBTI را تشکیل می‌دهند، می‌توانیم ببینیم هنگامی که درآمد را براساس اولویت تقسیم می‌کنیم، همچنان برونگراها ، تفکری‌ها و قضاوتی‌ها درآمد بالاتری نسبت به همتایان خود دارند.

در نمودار زیر می‌بینید که داشتن ترجیح شخصیتی برونگرایانه به معنای یک مزیت مهم درآمد است، زیرا برونگرایان با درآمد تقریباً ۱۰،۰۰۰ دلار در سال بیشتر نسبت به همکاران درونگرا خود پول دریافت می‌کنند. اختلاف مشابهی در مورد قضاوتی‌ها و دریافتگرا‌ها وجود دارد ، یعنی قضاوتی‌ها حدود ۷۰۰۰ دلار بیشتر از دریافتگراها درآمد دارند. و تفکری‌ها نزدیک به ۸۰۰۰ دلار در سال از احساسی‌ها بیشتر پول می‌گیرند.

 

اگرچه ممکن است این یافته ها بسیار شگفت انگیز به نظر برسد، اما آنها با تحقیقات دانشگاهی زیادی که بر اساس تست نئو انجام شده است، مطابقت دارد، که این امر مجدداً ثابت می‌کند افرادی که تیپ‌ شخصیتی برونگراتر دارند و دارای صفاتی هستند که مطابق با ترجیحات قضاوت‌گرایی و تفکری در Mbti هستند دارای درآمد بیشتر می‌باشند.

 

چگونه درآمد با گذشت زمان در تیپ های شخصیتی MBTI تغییر می کند؟

سوال اصلی این است که آیا ممکن است اختلاف درآمد در بین انواع تیپ‌های شخصیتی MBTI تا حدی به دلیل انتخابی باشد که در مسیر شغلی خود میگیرند؟ به عنوان مثال، ما می دانیم که تیپ های شهودی احتمالاً تحصیلات عالی را دنبال می کنند، در حالی که تیپ های حسی (بخصوص زنان) ممکن است زمان بیشتری را برای مراقبت از خانواده صرف کند تا در شرکتی مشغول به کار باشند. بنابراین، نتیجه میگیریم که ما ممکن است روندهای مختلف درآمدی را در طول عمر شغلی برای انواع شخصیت‌های مختلف مشاهده کنیم.

برای بررسی این موضوع، ما به دنبال پیدا کردن متوسط درآمد برای هر تیپ شخصیتی MBTI در هر دهه از یک زندگی کاری معمولی او بودیم. ما کشف کردیم که انواع شخصیت‌های MBTI در حقیقت مسیر شغلی و درآمدی متفاوتی را دنبال می‌کنند.

 

 

ENTJ ها، بالاترین درآمد در کل تیپ‌های شخصیتی MBTI را دارند، از ابتدا که کار پیدا می‌کنند یعنی در دهه بیست و سی سالگی بیشتر از بقیه پول در می آورند. با این حال ENTP در سنین میانسالی خود درآمد بیشتری، کسب می کنند.

تیپ‌های دیگر شخصیتی MBTI که بین ۵۰ تا ۶۰ سالگی خود شکوفا می‌شوند، شامل تیپ های ESTP ، INTJ و INTP است. چهار تیپ شخصیتی در دسته شهودی‌ها قرار می‌گیرند که شامل  (INFJ ، INFP ، INTJ و INTP) هستند و شاید علت آن زیاد درس خواندن و تحصیل علم در آن‌ها باشد که ممکن است توضیح دهد که چرا INTJ ها و INTP ها درآمد کمتری در اوایل دوران کاری خود دارند.

تیپ های شخصیتی ESFP ، ISFP و ISFJ همچنین درآمدی دارند که بعداً در زندگی به اوج خود می رسند. با مشاهده اطلاعات وضعیت شغلی مشخص شد که این نوع افراد احتمالاً در اواسط سالهای درآمد خود ، برای مراقبت از فرزندان وقت می گذرانند.

کدام خصوصیات شخصیتی بیشترین تاثیر را در درآمد زایی دارند؟

در ارزیابی TypeFinder علاوه بر تیپ شخصیتی MBTI حدود ۲۳ جنبه دیگر افراد نیز مورد بررسی قرار گرفت. هر یک از این جنبه ها جنبه خاصی از اولویت بالاتر را توصیف می کند، و به TypeFinder اجازه می‌دهد تا شخصیت افراد را با جزئیات بسیار جزئی تر از ارزیابی شخصیتی معمولی توصیف کند.

 

به عنوان مثال ، ابعاد برونگرایی به جنبه های زیر شکسته می شود:

  • تودار در مقابل پر انرژی – سطح انرژی فرد و اولویت او را برای شلوغ بودن توصیف می‌کند.
  • خصوصی در مقابل بدون مرز نشان دهنده ترجیح شخص برای حفظ حریم خصوصی در مقابل وضعیت اجتماعی است.
  • انفرادی در مقابل گروهی نشان می دهد که فرد نسبت به محیط های پر تحرک و حساس چطور واکنش نشان می‌دهد.
  • محفوظ در مقابل بیانگر  – آمادگی فرد را برای صحبت در ذهن خود توصیف می‌کند.
  • آرام در مقابل شاد – نشان می‌دهد که فرد چه میزان احساسات مثبت را تجربه می‌کند.
  • جدی در مقابل مهربان – توصیف می‌کند که چگونه کسی برای نزدیک شدن به افراد دیگر آمادگی دارد..

از آنجا که ما به این جزئیات از داده‌ها دسترسی داشتیم، توانستیم عمیق‌تر به تجزیه و تحلیل ارتباط بین شخصیت و درآمد بپردازیم. ما دریافتیم که برخی از جنبه‌ها با درآمد ارتباط نزدیکی دارند، در حالی که به نظر می‌رسید برخی دیگر تاثیر چندانی ندارند.

 

 

در شخصیت شناسی MBTI درآمد برونگرا‌ها بیشتر است یا درونگرا‌ها ؟

در میان جنبه های برونگرایی و درونگرایی ، سبک های بیانگر ، پرانرژی و بدون مرز بیشترین درآمد را همراه داشتند. با این حال، برخی از جنبه ها ارتباطی با هم ندارند. افراد مهربان نسبت به افراد جدی درآمد بیشتری نداشتند و افراد آرام و شاد تقریباً درآمد یکسانی را داشتند. این نشان می‌دهد که برونگراها با توانایی‌هایی مانند صحبت کردن، مشغول نگه‌داشتن ذهن و راحتی آنها وقتی در کانون توجه قرار دارند، برتری هایی دارند که موجب افزایش درآمد آنها می‌باشد.

در شخصیت شناسی MBTI درآمد حسی ها بیشتر است یا شهودی ها ؟

ترجیحات شخصیتی حسی و شهودی عمدتاً با درآمد ارتباط نداشت. با این حال، ما دریافتیم که کسانی که ترجیحات‌شان به سبک مفهومی نزدیکتر است می‌توانند درآمد بالاتری داشته باشند. این جنبه به یک ترجیح شهودی مربوط می‌شود و میزان علاقه شخص از دیدن تصویر بزرگ (کلی نگری) را توصیف می‌کند و علاقه‌مند به درک تئوری‌ها است. این احتمال وجود دارد که این دید کلی نگر ممکن است منجر به موقعیت‌هایی با مسئولیت بیشتر و در نتیجه درآمد بالاتر شود.

در شخصیت شناسی MBTI در آمد تفکری‌ها بیشتر است یا احساسی‌ها ؟

در ترجیحات تفکری یا احساسی ، برخی از جنبه‌ها توضیح می‌دهند که بیشترین درآمد را میتوان برای متفکران پیش‌بینی کرد. سه صفت زیر مخصوص جنبه تفکری است که شامل:

  • چالشی بودن به معنای شخصی است که از تعارض دوری نمی‌کند و از بحث و گفتگو لذت می‌برد.
  • هدفگرا بودن شخصی را توصیف می‌کند که بر اساس داده‌ها و استدلال‌های منطقی تصمیم گیری می‌کند ، نه اینکه به نگرانی‌های شخصی بپردازد.
  • عقلانی بودن نشانگر شخصی است که ترجیح می‌دهد از نمایش های عاطفی اجتناب کند، چه در خود و چه در دیگران.

به نظر می رسد این سه وجه تفکری بودن است که باعث افزایش درآمد می‌شود. در عین حال کسانی که دوست دارند با دیگران همکاری کنند، تقریباً با کسانی که ترجیح می‌دهند به تنهایی کار کنند، درآمد یکسانی کسب می‌کردند. بنابراین می توان فرض کرد که درآمد تفکری ها بیشتر مربوط به سبک رفتاری و تصمیم گیری انفرادی و منطقی آنها و همچنین میزان راحتی آنها با تعارض است.

در شخصیت شناسی MBTI درآمد قضاوتی‌ها بیشتر است یا دریافتگراها ؟

ترجیح دریافتگرا یا قضاوتی ، یک جنبه کلیدی به عنوان یک پیش‌بینی کننده نسبتاً قوی از درآمد بالا است. بدین صورت که شخصی را توصیف می کند که اهداف والا را برای خود تعیین می‌کند و به شدت پیشرفت محور است. کسانی که بی هدف‌تر بودند و هدف کمتری داشتند ، به مراتب درآمد کمتری داشتند.

با کمال تعجب، سایر جنبه‌های قضاوتگرایی ارتباطات ضعیف‌تری با  سطح درآمد نشان می‌داد و یا اصلاً هیچ ارتباطی به سطح درآمد نداشتند. ترجیحات فرد برای نظم و ترتیب دادن و دنبال کردن یک برنامه، از نظر تاثیر بر درآمد بی ربط به نظر می‌رسید.

 

این یافته‌ها به این نتیجه گیری تعجب‌آور اشاره می‌کنند که به نظر می‌رسد هدف‌گذاری بلندپروازانه دلیل اصلی این باشد که قضاوتگراها درآمدزایی بیشتری از دریافتگراها دارند.

 

براساس تیپ شخصیتی MBTI ، از پتانسیل درآمدی خود استفاده کنید!

اگر یک دریافتگرای درونگرا هستید که این نتایج را می خواند، نترسید! این یافته ها به این معنی نیست که باید خود را در برابر دستمزدهای پایین قرار دهید. اینها فقط آمار هستند و نه سرنوشت شما. ممکن است شما INFP باشید که حقوق شش رقمی خوبی کسب می کند و به یاد داشته باشید ، این تحقیق تنها بر درآمد متمرکز است. ما تجزیه و تحلیل نکردیم که چه کسی در کارش خوشبخت بود! یا راضی بود!!!

 

اگر متعلق به یکی از انواع تیپ های شخصیتی با درآمد متوسط هستید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا در پی دستیابی به درآمد بالاتر باید سعی کنید شخصیت خود را تغییر دهید یا خیر؟ در حالی که تحقیقات ما به برخی از رفتارهای مشخص اشاره کرده است که شما ممکن است از تیپ‌های شخصیتی با درآمدهای بالاتر تقلید کنید به عنوان مثال ، تلاشی برای صحبت کردن یا درگیر شدن در کار باشد. اما به طور کلی تحقیقات نشان داده است که افرادی که شغل آنها از نظر شخصیتی مناسب آنهاست است (تناسب شغل و شخصیت)، درآمد بالاتری نسبت به افرادی دارند که انطباق شغل و شخصیت ندارند. بنابراین اگر درمورد اینکه چه کسی هستید صادق باشید به احتمال زیاد شما را به حداکثر ممکن می‌رساند و به احتمال زیاد در کارتان خوشحال خواهید شد.

اگر امیدوار هستید درآمد خود را افزایش دهید، یک مرحله نهایی آماده سازی نهایی وجود دارد که می توانید روی آن تمرکز کنید: می توانید با داشتن یک انگیزه برای موفقیت بدرخشید. یافته های ما نشان می دهد که بیش از هر ویژگی دیگری که ممکن است در اختیار داشته باشید، جنبه جاه طلبی بر قدرت ، درآمد شما را پیش‌بینی می‌کند. بنابراین حتی اگر تاس‌های شخصیت کیهانی به نفع شما نچرخد، آرزوها و اهداف بلند شما می تواند به شما کمک کند تا شانس خود را داشته باشید.

 

مطالب مرتبط