از کجا بفهمیم سیستم ایمنی ضعیفی داریم؟

از کجا بفهمیم سیستم ایمنی ضعیفی داریم؟

سیستم ایمنی بخشی ضروری برای بقای بدن است که بدون وجود آن، بدن هیچ دفاعی در برابر حملات عوامل بیماری زا نظیر باکتری ها، انگل ها، میکروب ها، ویروس ها و… ندارد. در واقع این سیستم ایمنی است که بدن ما را از پاتوژن ها در امان نگه داشته و به سالم ماندن ما کمک می کند. زمانی که یک عامل بیگانه وارد بدن می شود، سیستم ایمنی که شبکه ای گسترده از سلول ها و بافت ها است، وارد فاز حمله شده و بر آن غلبه می کند.

علل ضعف سیستم ایمنی

در زندگی روزمره عادت های زیادی وجود دارند که می توانند منجربه تضعیف سیستم ایمنی شوند. از جمله این عادت های مخرب می توان به کسر خواب، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن، ورزش نکردن، مصرف غذاهای فرآوری شده و پرچرب، احساس تنهاییی و استرس، استفاده زیاد از آنتی بیوتیک ها، داشتن اضافه وزن و … اشاره کرد.

برای تقویت سیستم ایمنی خود می توانید از مکمل های غذایی استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و تهیه این مکمل ها به داروخانه اینترنتی  مراجعه کنید.

علائم ضعف سیستم‌ایمنی

استرس زیادی دارید

این که پس از یک پروژه کاری بزرگ و یا بعد از گذراندن یک حادثه هیجانی مریض شوید یک امر تصادفی نیست. بر اساس گزارش انجمن روانشناسان آمریکا، استرس طولانی مدت یکی از عوامل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می باشد. استرس موجب کاهش لنفوسیت های بدن می شود. لنفوسیت ها گلبول های سفید خون هستند که با عفونت مبارزه می کنند و با کاهش سطح لنفوسیت ها، بدن بیشتر در معرض ویروس هایی نظیر سرماخوردگی قرار می گیرد.

 

زیاد سرما می‌خورید

دو تا سه بار سرما خوردن در طول سال طبیعی است و دوره این بیماری در اکثر افراد، بین یک هفته تا ده روز طول می کشد. اما در صورتی که به صورت مکرر سرما می خورید و دوره سرماخوردگی­تان طولانی است، احتمالا سیستم ایمنی شما عملکرد مناسبی ندارد.

 

وضعیت گوارشی خوبی ندارید

ابتلای مکرر به اسهال، نفخ یا یبوست می تواند ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن شما باشد. در واقع حدود ۷۰ درصد از سیستم ایمنی در مجاری گوارشی قرار دارد. تحقیقات نشان می دهد باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های مفید در روده‌هایتان ساکن هستند تا از آن در برابر عفونت دفاع کرده و از سیستم‌ایمنی‌تان حمایت کنند. میکروارگانیسم‌ها می‌توانند شما را در معرض ویروس‌ها، التهاب مزمن و حتی اختلالات خودایمنی قرار دهند.

اگر مشکلات گوارشی موجب اذیت شما می شود، می توانید از مکمل های کمک درمانی در این زمینه کمک بگیرید. برای تهیه این مکمل ها و دریافت مشاوره در مورد آنها به داروخانه اینترنتی با ارسال رایگان مراجعه کنید.

مدام احساس خستگی می کنید

اگر خواب مناسبی دارید و در عین رعایت الگوهای درست خواب بازهم احساس خواب آلودگی و خستگی می کنید، احتمالا سیستم ایمنی شما می خواهد به شما چیزی بگوید. زمانی که سیستم ایمنی درگیر است، سطح انرژی بدن کاهش پیدا می کند.

زمانی که بدن در حال تلاش برای ذخیره انرژی لازم برای سوخت رسانی به سیستم ایمنی باشد، علائم خستگی و بی حالی بروز پیدا می کنند.

 

به طور مکرر دچار عفونت‌ می شوید

یکی دیگر از علائم ضعف سیستم ایمنی دچار شدن به عفونت های مکرر مانند عفونت های پوستی، مننژیت و عفونت گوش می باشد. هم چنین اگر در عرض یک سال دو بار پنومونی داشته‌اید، سینوزیت مزمن دارید یا اگر نیاز پیدا می‌کنید در یک سال دو دوره آنتی‌بیوتیک مصرف کنید، پس احتمالش وجود دارد که سیستم‌ایمنی‌تان ضعیف باشد.

 

مشکلات پوستی دارید و زخم‌هایتان دیر التیام می‌یابند

مشکلات پوستی نظیر کبودی، بریدگ و زخم برای همه افراد ممکن است پیش بیاید. جالب است بدانید سیستم‌ایمنی در التیام زخم عالی عمل می‌کند. برای بازسازی و ترمیم پوست، خونی که حاوی مواد مغذی زیادی است به ناحیه آسیب دیده می رود و پوست را بازسازی می نماید.

در صورتی که التیام پیدا کردن زخم هایتان خیلی طول می کشد، ممکن است مشکلی در سیستم ایمنی شما وجود داشته باشد. در افراد دچار ضعف سیستم ایمنی، اغلب مشکلات پوستی نظیر اگزما، خارش و التهاب وجود دارد.

در صورتی که به محصولات مراقبت از پوست نیاز دارید، به داروخانه آنلاین  مراجعه کرده و محصول دلخواه خود را تهیه کنید.

احساس افسردگی می‌کنید

افسردگی و غم و اندوه از عواملی هستند که موجب ایجاد استرس عاطفی شده و می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کند. در یک تحقیق شناخته شده، محققان به سراغ افرادی در بیمارستان رفتند که همسر خود را از دست داده بودند و خون آنها را مورد آزمایش قرار دادند. نتایج بدست آمده از این آزمایشات مبنی بر این بود که غم و اندوه شدید با افت شدید واکنش ایمنی بدن ارتباط دارد و سلول‌های B و T در شرایط استرس و اندوه شدید پاسخگوی آن نیستند. علاوه بر این تحقیقات دیگری نشان داد که حتی افسردگی خفیف در افراد مسن می‌تواند موجب سرکوب سیستم‌ایمنی بدن شود. در یک مطالعه هم مشخص شد احساس تنهایی و انزوا با ضعف ایمنی در دانشجویان ارتباط دارد.

 

مطالب مرتبط