ده نکته طلایی برای حفظ سلامت روحی

هفت نکته طلایی برای حفظ سلامت روحی

آمارهای جهانی حاکی از رشد چشمگیر بیماری‌های روحی و روانی هستند. این نشان می‌دهد که حفظ سلامت روحی و روانی نیز به همان میزان حفظ سلامت جسمی اهمیت دارد و باید جدی گرفته شود. با موج مدرنیته و تغییر عادات، آداب و رسوم زندگی، بشر امروز باید بیاموزد که رعایت برخی نکات برای داشتن روحیه‌ای بهتر و روانی سالم‌تر الزامی است. با ما همراه باشید تا این نکات را بررسی کنیم.

محیط نقش بسزایی در حفظ سلامت روحی دارد

به خودتان بها دهید

ریشه بسیاری از بیماری های روانی، بی‌ارزش دانستن خود و شخصیت خود است. این باعث می‌شود تا در بلندمدت روان شما به سمت بیماری‌ها و اختلال‌هایی جدی حرکت کند. پس فراموش نکنید که بها دادن به خود باعث می‌شود تا پازل ایجاد بحران‌های روحی همواره ناقص باقی بماند.

مراقبت‌های جسمی پایه سلامت روحی

روان و جسم در ارتباط متقابلی بوده و بیماری در هر کدام باعث آسیب دیدن دیگری خواهد شد. پس اگر خواهان سلامت روحی و روانی هستید، حتماً در حفظ سلامت جسمی کوشا باشید. مواد مغذی مصرف کنید، از مصرف دخانیات و الکل پرهیز کنید، ورزش را در برنامه روزانه گنجانده و خواب کافی و راحت داشته باشید؛ این‌ها ضامن سلامتی جسمی شما هستند.

با افراد خوب معاشرت داشته باشید

برای این که بتوانید از عارضه‌های روانی و روحی در امان باشید، سعی کنید اطراف خود را با افراد سالم پر کنید. افراد سالم باعث می‌شوند تا شما بدون درگیر شدن در بحران‌های روانی مهلک، سلامت روحی خود را حفظ کنید.

مواجهه با استرس را بیاموزید

در شرایط فعلی و ساختار امروزی زندگی بشر، دور ماندن از استرس و فشارهای روانی و کاری شبیه به یک رویاست. پس به جای تلاش مداوم برای در رفتن از صورت مسئله، مواجهه با آن را بیاموزید. برای حفظ سلامت روحی ، مواجهه با استرس را آموخته و به کار بگیرید. برخی تکنیک‌های مهم در این عرصه را می‌توانید به کمک مشاوره روانشناسی یاد بگیرید.

اهداف روشن و واقعی داشته باشید

نرسیدن به اهداف، آمال و آرزوها زمینه‌ساز سرخوردگی و سایر اختلالات روانی است. پس بسیار مهم است تا با انتخاب اهداف روشن و واقعی، روح خود را از سرخوردگی مصون نگه‌دارید. سرخوردگی اگر ادامه دار شود دیر یا زود شما را به باتلاق مشکلات روحی می‌کشد.

از معاشرت با افراد نامناسب جداً پرهیز کنید

 

هنگامی که کمک نیاز دارید درخواست کنید

حفظ سلامت روحی ، کاهی بدون کمک اطرافیان یا مشاوره روانشناسی ممکن نیست اما متأسفانه ما در بسیاری مواقع از درخواست کمک طفره می‌رویم. طفره رفتن از تقاضای کمک باعث می‌شود تا ما از پیشرفت بیماری غافل شده و به سرعت در دام آن بیفتیم. پس اگر به کمک نیاز دارید، خیلی صریح و واضح درخواست کنید. این نه تنها باعث آسیب به شخصیت شما نخواهد شد، بلکه کمک می‌کند تا به راحتی بر مشکلات غالب شده و قدرت خود در حل مسائل و مشکلات را حفظ کنید.

برای حفظ سلامت روحی تعامل حسی داشته باشید

اجازه ندهید که احساسات درون شما تک‌صدایی باشند. احساسات خوب یا بد خود را با اطرافیان به اشتراک بگذارید تا با آن‌ها وارد تعامل حسی شوید. بدون تعامل حسی ممکن است سلامت روحی شما با بحران‌هایی جدی مواجه شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید با مرکز مشاوره در اصفهان به

شماره تماس: ۰۹۳۶۳۰۶۹۱۶۲

در واتس اپ نوبت رزرو کرده

 

مطالب مرتبط